Monday, September 7, 2009

MARTABATKAN PEKERJAAN AMAH

Kadar gaji kekal antara RM450 hingga RM600 sebulan. Gembar gembur mengenai kenaikan hingga RM800 tidak menjadi kenyataan. Perjanjian antara Malaysia dan Indonesia yang dipersetujui pada 2007 tidak pernah menetapkan gaji minimum pembantu rumah Indonesia tetapi lebih melihat kepada keadaan pasaran semasa.

Dalam mesyuarat bersama Malaysia-Indonesia Sabtu lepas tak membincangkan siatuasi ini seperti yang diperakui oleh Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr S Subaramaniam. Khabarnya kerajaan Indonesia tidak pernah membangkitkannya kecuali media yang meniup isu ini agar ianya disensasikan.

Berdasarkan perkembangan tidak menentu, adalah lebih elok pekerjaan amah ini lebih ditumpukan kepada rakyat tempatan dengan membawa pembaharuan terhadap kerjaya ini. Misalnya pekerjaan ini dimartabatkan dengan adanya kemudahan-kemudahan lain seperti perubatan, potongan EPF selain namanya juga boleh diitukar kepada Pengurus Rumah Tangga umpamanya. Nama pun sedap dan tidak mustahil ia boleh menyebabkan anak-anak gadis atau wanita tempatan terpanggil untuk menyertainya.
Adakan kursus daan pembelajaran peringkat sijil atau diploma. Alasan rakyat tempatan tidak berminat tidak akan timbul kalau perubahan menarik dilakukan termasuk juga memikirkan kerja rumahtangga ini mengikut masa pejabat dan kerja lebihan masa.
Jangan terlalu bergantung kepada orang luar kerana apa saja berlaku mengikut kehendak mereka dan akhirnya kita yang bermasalah.

0 comments:

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More