Friday, September 25, 2009

DATUK "BELI" BAGI YANG KEMARUK

Pendedahan Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Dato' Seri Utama Dr Rais Yatim mengenai ada golongan tertentu "membeli" gelaran Datuk adalah sesuatu yang harus diberi perhatian. Kita terkejut, ada kalangan yang baru berusia 30an, sudah terima gelaran Datuk. Tak tahulah bagaimana caranya mereka mendapat gelaran ini tetapi berdasarkan kenyataan
Dato'Seri Utama Dr Rais ia amat memalukan dan golongan kemaruk gelaran seperti ini bersandarkan kepada kemampuan wang ringgit bukannya kerana jasa kepada negara dan rakyat.
Mereka yang sudah bertongkat, telinga sudah tidak dengar, mata sudah kelabu, jasa kepada negara tiada bandingan tetapi gelaran penghormatan tidak pernah mereka rasai. Anehnya mereka ini tak pernah kemaruk akan gelaran walaupun sepatutnya gelaran ini sudah mereka miliki. Kita nak salahkan siapa?Ini yang menjadi persoalan.

Bagi yang berjasa di usia muda mungkin tak menjadi masalah sangat. Biarkanlah kerana budi dan jasa mereka kepada negara sudah terbukti. Sewajarnya semua pihak prihatin dengan permasalahan ini. Pendedahan berani Rais amat dikagumi. Jangan biarkan Rais sendirian memperjuangkan agar perkara jelek ini dihentikan demi harga sebuah jasa dan gelaran.
Jangan sampai nanti rakyat akan "menjueh" seraya berkata, "aku tak hairan, dapat "datuk" pun datuk beli," saat ini gelaran sudah tidak dihormati lagi.

Biarlah datuk asli selepas bercucu.

0 comments:

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More