Sunday, September 20, 2009

SAMY VELLU PERLU BERUNDUR

  • Kenyataan mantan Perdana Menteri dan tokoh negarawan kita, Tun Dr Mahathir Mohamad mengenai kedudukan Dato Seri S Samy Vellu yang sudah lama memegang jawatan Presiden MIC dan patut berundur kerana dia menjadi "masalah" kepada Barisan Nasional sekaligus gagal menjadi "jaguh" kepada kaum India.

Dalam masa yang sama, Naib Presiden MIC, Datuk S.K Devamany yang dilaporkan Utusan Malaysia sebelumnya, menafikan dia ada membuat kenyataan mengenai Samy Vellu yang perlu berundur dari presiden parti. SK Devamany menyatakan dia tetap menyokong Samy.

Dato Seri Samy dianggap sebagai liabiliti kepada Barisan Nasional oleh Tun Mahathir. Selepas itu, Perdana Menteri, Yang Amat Berhormat Dato Seri Najib dalam kenyataannya kepada wartawan menyatakan Samy Vellu sudah membayangkan hasrat peralihan kuasa sekalipun pertemuan lanjut akan berlangsung antara Dato Seri Najib dan Dato Seri Samy Vellu dalam masa terdekat.
Kalau nak dikira keinginan untuk pegang jawatan memang sukar untuk dilepaskan. Tapi kita juga kena sedar diri betapa pemimpin itu boleh datang dan pergi, silih berganti tetapi perjuangan parti harus berterusan. Takkanlah nak pegang jawatan sampai mati. Berilah kesempatan kepada pemimpin muda yang lain pula untuk mencorak perubahan. Mungkin selepas Samy berundur, MIC akan kembali diterima di peringkat akar umbi.

0 comments:

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More