Wednesday, August 26, 2009

CHUA SOI LEK IKUT JEJAK CHUA JUI MENG?

Semua pihak tahu, Presiden MCA, Datuk Seri Ong Tee Kiat dan Timbalannya, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek memang tidak sebulu. Entah macam mana dalam pemilihan yang lalu perwakilan MCA memilih Chua Soi Lek walaupun umum sudah tahu kisahnya sebelum itu. Hendak disalahkan siapa kerana itu hak mutlak perwakilan. Walaubagaimanapun, hari ini hak itu dinafikan apabila Majlis Presiden menerima cadangan Jawatankuasa Disiplin MCA untuk memecat keahlian Soi Lek.

Alasan Tee Kiat ia adalah keputusan yang terpaksa dibuat kerana cekera padat digital skandal seks Soi Lek yang tersebar sebelum ini telah merosakkan imej parti. Ia berdasarkan Artikel 127 (A) Soi Lek boleh merayu dalam masa 14 hari. Bagaimanapun di bawah Artikel 128, sebarang keputusan oleh jawatankuasa pusat atas kesalahan disiplin adalah muktamad.

Timbul tandatanya, kemana arah politik Soi Lek. Bersara terus atau mencari dahan baru untuk berpaut sebagai membuktikan dia masih diterima ramai. Walaupun belum ada sosek-sosek ke arah mana politik Soi Lek. Jika Soi Lek mahu beradu kekuatan di gelanggang politik dengan Tee Kiat, dia mungkin bersama Chua Jui Meng. Soi Lek tiada pilihan.

Apa yang pasti, kemelut MCA akan mengganggu emosi rakyat dan mereka semakin terpalit dengan kerenah pemimpin dan juga pembangkang yang semakin agresif. Kepada Soi Lek pandai-pandailah bawa diri kerana silap langkah politik beliau akan terus berkubur.

Datuk Seri Anwar semakin menyeringai melihat situasi ini.

0 comments:

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More