Tuesday, March 8, 2011

BUDAYA "SATAY" DALAM PENTADBIRAN


Saya tidak berniat menaburkan sindiran kepada sesiapa.Apa yang saya curahkan di blog saya ini antara susur galur kehidupan yang kita kena renungkan.Sewaktu tenggelam,hampir lemas kita mesra dengan kawan-kawan, baik dengan sahabat-sahabat lama.Bila sudah ada sedikit di atas, bukan pun jadi menteri, baru ketua pengarah,kawan-kawan kita lihat sebagai masalah.
Saya tak berkawan dengan ketua yang kaki mengadu.Kena sindir sikit dah jumpa orang nombor satu.Kalau kita bagus orang akan selalu puji kita tapi kita buat kerja pura-pura tentu orang akan tempelak kita.

Saya masih ingat sewaktu mula-mula dia dapat jawatan, kita pun dimarahi dan kita ada "mengeluarkan" kata-kata terhadap bos kita.Masih ingat lagi tak perkataan tu?Dicurahkan rasa tak puas hati kepada saya.Lupa ya nanti saya akan ingatkan dalam siri seterusnya.
Sepatutnya perkataan itu tak boleh dikeluarkan kerana kita baru dilantik tapi akhirnya kita menggunakan pendekatan "satay" barulah keadaan menjadi lebih baik.
Saya tidak ada apa-apa kepentingan dalam menegur sikap ini kerana ingin bersama-sama melihat pemimpin yang kita pilih seiringan dengan rakyat.Jangan cakap berdegar-degar ketika berucap,sindir sana, sindir sini tapi bila kita dikritik...mengadu.Tuduh orang burukkan kita.
Kita menuduh orang yang dilantik di bawah kita orang yang "direject".
Catatan kehidupan manusia, bapa imam tak semestinya anak menjadi imam. Ayah guru kadangkala anak menjadi tentera. Itulah kehidupan kerana bulan dan matahari sering merindui.
Malam pasti ada siangnya.Siang berlalu malam menjelma. Tunggu hari-hari bila anda tidak lagi berjawatan.

0 comments:

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More