Tuesday, January 12, 2010

CERITA PENGACARA


Seronok kalau dapat muncul di kaca tv. Labih seronok lagi kalau keluar ke bandar orang akan pandang dan tegur kita. Seronok-seronok juga tapi bebanan yang digalas jangan dipandang ringan.

Sejak akhir-akhir ini ada yang pandang mudah hakikat ini. Kalau jumpa rakan terus pelawa untuk jadi host. Itu proses yang tak kena. Dulu-dulu payah nak jadi pengacara atau pengendali sesuatu rancangan tapi hari ini mudah sangat. Saya cadangkan, kenalah selidik latar belakang dan juga siapa yang kita nak berikan kepercayaan. Jangan ikut sedap selera saja.

Saya sempat menonton rancangan soal jawab terbitan tv3. Datuk Ahmad Talib berupaya mewarnai dunia pengacaraan dengan mengacara soal jawab, nampak bagus juga kerana dia sarat dengan pengalaman. Tahniah Datuk. Saya suka bila melihat Datuk Ahmat Talib menemubual Datuk Halimah Sadique, Pengerusi Lembaga Perlesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP).
Datuk Manja juga hebat. Walaupun namanya Manja tetapi soalan yang dilontarkan langsung tidak menunjukkan kemanjaan, maksudnya hebat, keras dan padu.

Provokasi juga perlu. Jika tidak, kita akan menjadi pengacara yang hanya bertanya sambil menunggu tetamu jemputan menjawab selama sejam, tentu penonton boring. Saya juga dapat perhatikan, Sayed Munawar juga ada kekuatan ini dan RTM boleh bersandarkan kepada kemampuan beliau untuk program Di Luar Lingkungan (DLL).

Kepada mereka yang ketagih menjadi pengacara diharap hati-hati kerana ia tidak semudah yang kita fikirkan. Oleh kerana tidak berwaspada mungkin saman menyaman akan berlaku. Kalau nasi sudah menjadi bubur, apa nak buat lagi, pasrah sajalah.

0 comments:

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More