Thursday, July 23, 2009

rancangan isu tv 1

Lebih setahun saya bergandingan dengan Sherkawi Jirim di Bernama TV. Kenangan itu indah kerana saya hampir melupakan dunia pengacaraan kerana tidak ada ruang. Apabila Sherkawi yang saya panggil sebagai abang mempelawa saya penuh hormat menjelang pilihanraya umum ke-12 yang lalu, saya tidak keberatan.Mungkin dah sebati dengan dunia bercakap ini.

"Lan buat apa sekarang?"tanya Sherkawi.

"Berniaga kecik-kecik.Nak jadi pengacara dah tak laku, dah tua,"balas saya hormat.

"Siapa kata tua, abang pun tua tapi kita masih ada kelebihan. Jom join abang kalau nak masuk tv,"pelawa Sherkawi.

"Tv apa bang? saya tak kisah, kalau ada peluang saya tak akan tolak," kata saya. Saya pernah bergandingan dengan Sherkawi ketika bersama TV3 untuk liputan bolasepak Piala Dunia sebelum ini. Dia dan saya pernah ganti-mengganti tugas pengacara untuk ragbi Piala Dunia.Meriah ketika itu di Sri Pentas. Saya tak tahu kenapa dia pilih untuk panggil saya.Hanya Sherkawi yang tahu.

Selepas itu saya terasa bakat saya masih dihargai.
Satu ketika, saya merasakan dunia pengacaraan saya seperti sudah lenyap selepas keluar daripada TV3 selepas lebih 15 tahun menabur bakti di stesen tv swasta popular itu. Nasib masih menyebelahi.

Isteri saya, Fara juga sentiasa menjadi pembakar semangat.

"Abang masih hebat, jangan putus asa, teruskan," isteri saya berbisik manja ketika saya merindui tugasan dan menagih kemunculan semula di kaca tv. Doa isteri makbul sudah.Terima kasih darling.

Bernama tv yang dikemudi Dato Suhaimi menyambar saya menerusi Sherkawi untuk program Helo Malaysia. Helo Malaysia terus gah dan sekalipun kasih masih menebal tetapi jodoh tugas penentu segala. Saya kini tidak lagi bersama Helo Malaysia.

Bila terserempak dengan peminat Helo Malaysia, mereka akan bertanya saya ke mana menghilang. Uncle Yeoh yang meminati saya dan program itu gelisah bila berdepan saya untuk bertanyakan soalan ini. Bila saya jelaskan saya di tv 1, dia lega dan tersenyum.Terima kasih uncle Yeoh.

Allah terus memberi kekuatan dan berkat kesabaran, saya masih berada dalam kancah pengacaraan walaupun tidak sehebat Aznil Haji Nawawi sekalipun Aziz Desa, sahabat karib saya. Terima kasih Haji Aznil kerana sering SMS saya. Begitu juga Aziz Desa atau nama betulnya Abdul Azid Desa, heeebat.

Dulu saya pernah tampil ke RTM untuk menawarkan diri sebagai artis berjadual, waktu itu saya tidak ada ruang. Harapan saya terkulai. Apa boleh buat tak ada rezki dan kini saya akur, dunia itu berputar dan saya dapat berkongsi pengalaman di RTM.Jangan lupa setiap Jumaat, saya akan muncul. Jumaat, penghulu segala hari.

Saya kini menjadi pengacara untuk program isu di tv1. Sudah empat kali bersiaran, saya dan ISU semakin intim malah saya semakin seronok di RTM. Terima kasih kepada semua yang memberikan sokongan.

Setiap Jumaat, saya akan muncul di tv1 kalau diizinkan Allah. Setakat ini sudah empat isu saya kendalikan dan semuanya berjalan lancar.

Saya merasa bertuah kerana dapat bersama Yang Berhormat Dato'Seri Utama Dr Rais Yatim, Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan kerana memberi ruang kepada saya untuk menjawat jawatan Setiausaha Media. Segala jasa Dato' Seri Utama yang amat saya kagumi tak mungkin boleh luput malah ia akan segar hingga ke akhir zaman.

Benarlah kata orang, bila kita di atas jangan lupa yang di bawah dan bila kita di bawah jangan putus asa kerana kuasa allah tidak kita sangka, kita akan kembali melangit. Cuma, jangan sombong dan bongkak kerana bumi tidak sentiasa ditimpa hujan.

jumpa lagi, semuanya untuk renungan setiap insan.

0 comments:

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More